De flesta framgångsrika företag drivs långsiktigt med siktet inställt på strategiska fördelar. Lantbruksföretagare borde agera på samma sätt. Produktfamiljen Min Gård kan på många sätt underlätta det strategiska arbetet inom lantbruksföretag när man vill att enskilda beslut om gården ska utgå från den valda strategin.
Hur skapar man en strategi för lantbruksföretag?
En strategi kan avse en långsiktig plan i fall där omvärld och marknad är stabila. Om de strategiska förutsättningarna och marknadsfluktuationer däremot kräver ständig anpassningsförmåga, föds strategin så att säga i själva verksamheten: förmågan att lösa problem som uppstår och lära sig av erfarenheten och på så sätt låta de strategiska förutsättningarna styra verksamheten också på lång sikt. Just det sista gäller ofta för strategier för lantbruksföretag eftersom stödpolitiken omarbetas ungefär vart sjunde år, produktionskostnaderna och prisen på försäljningsprodukterna pendlar från den ena ytterligheten till den andra och skärpta miljökrav ökar pressen.
Det föränderliga läget betyder alltså att det lönar sig att åtminstone skapa visioner för det man vill i framtiden och träna sig i strategiskt tänkande. Bra verktyg och metoder bidrar till att uppnå detta och gör det lättare att komma framåt. Att hålla sig till en strategi är något som i sista hand handlar om enskilda beslut – stora såväl som små – som alla påverkar helheten.
Stora, strategiska beslut
Inom lantbruket kan strategiskt beslutsfattande till exempel handla om beslut om att övergå till ekologiskt lantbruk eller fortsätta med konventionell produktion. Ett strategiskt beslut kan också handla om att utkontraktera någon del av produktionen, till exempel så att man låter någon annan sköta ensilageskörden, alternativt investerar i utrustning och sköter det själv. I bägge exemplen förutsätter beslutet ofta att man förbinder sig till det så att de strategiska fördelar som eftersträvas också uppnås.
Strategiska val inkluderar så gott som alltid en granskning av företagets egna styrkor och svagheter, hot och möjligheter i verksamhetsmiljön, och ofta även gårdens historia och invanda rutiner.
Strategiskt tänkande i dagliga göromål
I ett företag syftar strategin till att styra verksamheten på lång sikt, men fullföljandet av strategin bör konsekvent kunna skönjas redan i den dagliga verksamheten. Innehållet i växtföljden kan exempelvis uppvisa strategiskt tänkande på många olika sätt, såsom produktions-, marknads, jordförbättrings- och stödstrategi.
När du nästa gång skissar på dina planer i Wisu i Min Gård, lönar det sig alltså att jämföra besluten med gårdens strategi – det kan underlätta beslutsfattandet. I sista hand handlar det om huruvida man i egenskap av jordbrukare strategiskt sett agerar konsekvent och framför allt om att hålla sig till ett långsiktigt perspektiv också i de dagliga göromålen och när planer görs upp på kort sikt.
Budgetering som strategiskt verktyg
Ett sätt att styra företag strategiskt är genom budgetering. Också i stora företag ger budgeten varje del av verksamheten dess tyngd, eller så att säga ett budskap om vad som är viktigt (vilket naturligtvis samtidigt lägger grunden eller sätter taket för olika inkomst- och utgiftsposter). En budget är förstås viktig med tanke på företagets likviditet, men samtidigt är det bakomliggande tankearbetet viktigt för att greppa vad man sätter sina ekonomiska resurser på: vad är viktigt med tanke på de mål man föresatt sig?
Budgetering är en av basfunktionerna i WebWakka. Såväl stora som små gårdar kan dra nytta av den både för att hantera likviditeten och som verktyg för strategiskt tänkande.